Av martina jönsson - 18 december 2015 13:41

Skulle inte påstå att vi vart särskilt duktiga på att hålla igång det här på senare tid... Allt för upptagna helt enkelt ;) Efter phu quoc tog vi vårt pickpack och åkte till Mekong Delta, där de är kända för sin "River market". Hamnade på ett litet gulligt hostel där ägaren var en yngre kille som var väldigt pratsam av sig. Han berättade att han brukade ta hans gäster till stadens nattmarknad för att bjuda på lokalmat och detta var även vi inbjudna tilI nu. Till vår förvåning satt helt plötsligt en av amerikanerna som vi träffade på Phu quoc utanför "receptionen", han hade tydligen anlänt dan efter oss men bodde på ett annat ställe bredvid vårt hostel. Hursomhelst så var turen väldigt trevlig, testade något som liknade en wrap med bla, mini räkor, gräslök, ägg och lite annat. Lite styrka var det allt i den men annars väldiGT god. Fick även prova på två "desserter", den ena var ganska mkt bättre än den andra. Avslutade det hela med en fruktshake som innehöll en "magisk frukt", minns dock inte vad det var men den blandad med mango satt bra.

Dan efter var det dags för marknaden som var mest aktiv mellan 5-9 på morgonen. Därmed skulle vi lämna hostlet vid 5 så det var bara att tvinga sig upp. De flesta från kvällen innan var även med nu så relativt många kända ansikten. Till vår besvikelse så var marknaden mkt mindre än vi trott. Bestod mest av stötte båtar som hade mängder med frukt på sig. Fanns en del små båtar också som både sålde frukt och drickor. För att man skulle veta vad de sålde hade dem en vimpel liknande vid fören, skillnaden var att ist för en flagga hade de hängt upp den/de frukter de sålde. Rätt smart!
Vår frukost bestod av nudelsoppa som Vietnam tydligen är rätt kända för. Även denna var på en liten båt.
Sedan bar det av till en glasnudelfabrik som var rätt intressant att se. Hade en guide med oss som berättade om både marknaden och hur de gjorde nudlarna. Hon var en student som pluggade engelska och hade detta som jobb för att öva, väldigt trevlig tjej. Visade sig att hon skulle med sin bror och kusin ta damma flyg som oss till Bangkok.
Direkt efter marknaden tog vi oss tillbaka till Ho Chi Minh för att byta till bussen up till Mui ne Där vi sannade 4 nätter. Kan ärligt talat inte säga att vi gjorde allt för mkt de första dagarna. Låg på hostelets solstolar och såg ut över havet. Spenderade dock mer tid på kvällarna på den ända baren/klubben som var öppen längre. där hade de hinkar som de sålde för en överkomlig summa. Håll tillbaka på alkoholen gjorde de inte heller. Vart rätt borta på en hel sådan var. Räckte gott och väl hela kvällen och tog oss ca 5 h att dricka upp utan att snåla. Sista dagen gjorde vi en Sand-tur, vilket innebar att vi åkte i en jeep och stannade på 4 olika ställen. Ett var vid nån flod som hade extrem lite vatten i sig den andra var fiskebyn där det var hundratals fiskebåtar i hamnen, tredje var den vita sanden som var extremt fin. Där hyrde vi även mini-fyrhjulingar som var jättekul. Man fastnade överallt så de som arbetade där fick hjälpa osa att ta oss loss hela tiden. Malin åkte bakom en kanadensare som vi mött undee turen. Han hade oturen att vad han först trodde vse att bryta lilltån då han försökte dra loss fordonet. han trodde dock senare att den bara var stukad eller på nått sätt vriden. Sista stoppet var de röda sand"bergen" Där man kunde se solnedgången. Fint men föredrog de vita.
Tog dagen efter sedan en buss tillbaka ner till Ho chi Minh för att stanna en natt innan vi flög över till Thailand. Åt middag på ett sådant ställe där maten kommer på band, ingen aning om vad det heter men fruktansvärt mätta vart vi iaf. lite för mätta kanske..

Landade äntligen i hat yai efter ett byte i Bangkok. Tog taxi till de ställe där vi hade bokat ett boende för en natt innan vi skulle ta oss till Langkawi, en ö tillhörande Malaysia. Dock låg boendet förvånadnsvärt långt bort, till och med chaffören vart helr chockad och så lättad när vi äntligen var framme. Han var helt förstörd och behövde köpa en Cola för att överleva resan tillbaka. På detta ställa kunde verkligen inte en kotte engelska, vilket gjorde mig galen. Vi visste inte hur vi skulle ta oss dit på något sätt och "hotellet" kunde inte ringa taxi för de hade ingen telefon och de missvisade oss totalt gällande tider och transport. visade sig att det var betydligt svårare än vad vi trott och vad de sa till oss. Efter många om och men kom vi tillslut fram till piren, dock hade vi missat den första båten och behövde nu vänta på den andra som skulle gå vid 13.30 Därmed förlorade vi en halvdag på ön som vi hade räknat in då vi endast skulle stanna två nätter.. Hostlet denna gång valde vi för att det skulle ligga nära "cable car" som tar en till skybridge som vi ville göra. Dock innebar det att hostlet verkligen Låg Mitt i skogen. Malin var sjuk bägge dagarna men var ändå med och krigade på bron som var rätt ball. Kortare än vad bilderna visar men ändå cool. Sedan åkte Malin tillbaka väg jag och martina tog taxi till ett vattenfall och sen ner till "stan" där vi spontant gjorde parasailing, fick det för ett billigt pris med tanke på tiden. Klockan var närmare halv 7 på kvällen. roligt att spontana och väldigt fin utsikt. Middagen åts på en arabisk resturang för omväxlings skull. Verkligen en heldags utflykt. Insåg dock att den ön skulle vi nog kunnat spendera några fler dagar på.

Dan efter åkte vi tillbaka till Thailand. Insåg dock på morgonen när vi skulle åka till färjan att vi nu åker tillbaka in i landet via "landsvägen". innebär at vårt 30 dagars fria visum inte Gäller längre utan nu har vi bara 15 Och vi behöver 6 dar tilL utöver det. frågade passgubben om hur vi skullen gå tillväga och han berättade att du kan förlänga det på en av öarna vi ska till, mkt tacksam för det alternativet. Hade panik där ett tag.

Åkte sedan från färjan ända upp till koh Tao där vi tänkte dyka. Dock blir det bara hag och Martina som gör det här då Malin fortfarande är krasslig. Mötte en pratglad tysk och hade sällskap av två svenskar hela vägen. Båten som skull ta 6 timmar men tog 9h var som tur var en sovbåt. Riktiga sängar och allt.

Idag har vi inr gjort särskilt mkt annat än bokat dykning för imorron och båt till nästa ö. Malin mår tyvär fortfarande dåligt och Martina hade huvudvärk så jag gick till den lilla stranden en stund och funderade på livet.

Hoppas på ett bra dyk imorgon då. Otroligt lite tid kvar nu på vår resa, overkligt.

hejsvejs!

Av martina jönsson - 6 december 2015 14:55

Hallå där hemma vi befinner oss just nu på ön Phu quoc som är längst ner i Vietnamn och väldigt nära till Cambodja (från norra delen av ön kan man se Kambodja) efter en 12 timmars resa med både sov buss och båt kom vi fram, otroligt trötta och slitna eftersom resan skedde under natten. Vi checkade in och begav oss direkt till stranden som ligger vid oss, tyvärr vart vi dock lite besvikna eftersom det sägs vara en av Vietnams finaste öar men stranden var bara en "vanlig" strand och vattnet var otroligt smutsigt så var på gränsen att vi inte ens ville bada i det. Trötta som sagt så däckade vi alla i solen och på något magiskt sätt lyckades vi bränna oss, ingen av oss har använt solkräm den senaste månaden men här är tydligen solen starkare.
På kvällen träffade vi två st amerikanare som vi drog och käka sushi med på öns enda och helt nyöppnade sushi resturang (till och med Malin åt!!!)
Vi bestämde att dagen efter skulle vi hyra moppar och bege oss mot stranden som ska vara den finaste här på ön, sagt och gjort och även där vart vi lite besvikna, vattnet och stranden var mycket bättre än stranden vid oss men det var så otroligt skräpigt vilket var väldigt synd för det var en väldigt fin strand!!

När vi kommit hem och duschat åkte vi till night market för äta middag och en utan amerikanarna ville beställa in en mix tallrik med seafood så vi åt bl.a Vattenorm, bläckfisk, musslor, tonfisk, räkor, någon form av snäcka (?) , krabba m.m såå gott!

På kvällen vankades det utgång med halva hostlet så vi gick till en klubb som ligger 3-4 min från oss men det var nästan ingen som gillade musiken där så slutade med att alla bara satt utanför och pratade.
Efter någon timme bestämde vi oss för att leta efter mat, på vägen hittade vi en svensk tjej vid namn Matilda som också var hungrig så alla nio gick till det enda stället som troligtvis har öppet natt tid och så visade det sig att det var en svensk gubbe som ägde det , han var full men väldigt trevlig och pratglad.
Vi beställde 9 tallrikar pommes och 5 korvar men fick endast 3 tallrikar pommes och två tallrikar korv så vi var lite besvikna men bestämde oss för att ta in notan och gå hem då klockan började närma sig 3 på natten.
Vi fick in notan och fick en shock, slut summan var på lite över en miljon dong och vi insåg väldigt snabbt att det här kan inte stämma dom försöker ju lura oss, så Matilda pratar med servitriserna ovh det enda de säger är att ne men så är priset, så vi ber dem hämta Peter (ägaren) men de fortsatte och ba nej men det går inte att göra något åt priset! Tredje gången vi frågade efter Peter så gick dom och hämtade honom. Vi frågade snällt och artigt hur det här gick ihop? Vi fick inte tillräckligt med mat och att betala mer för en tallrik med pommes än vad vi i normala fall betalar för en stor köttbit är verkligen inte rimligt!
Diskussionen slutade med att Peter var sjukt förbannad på oss! Han frågade vad fan vårt jävla problem var osv..... Helt plötsligt försöker han ställa sig up och genom hans blick att döma så skulle han Slå Matilda, men som tur var stod hans servitriser bakom honom och tröck ner honom i stolen igen. Men då gick ha på nästa kille och sa att dom skulle gå iväg och göra upp det här, men jag bad tom att titta bort och ignorera honom för ingen av oss ville ha bråk... Efter många om och men sa servitriserna att vi kan betala 100.000 var så var det okej, vi betalade fort som fan och gick där ifrån!

Idag har vi åkt till norra delen av ön där det tyvärr inte var så mycket att se men vi hade det väldigt trevligt! Letade efter en strand som vi inte hittade bl.a Haha! Ikväll är det våran sista kväll här, i morgon beger vi oss mot en rivermarket på fastlandet!

Av martina jönsson - 3 december 2015 16:29

Tjabba bloggen! De var ett tag sen jag(Malin) bloggade pga att jag tappade min kära iPhone i toaletten när vi va på Gili air och den total dog! Jag försökte stoppa den i ris men det fungerade inte så när vi kom tillbaks till Bali så köpte jag en billig LG telefon men de tangetbordet var så jobbigt att skriva på så jag orkade aldrig blogga. MEN sen när vi kom till El nido så provade jag för skojs skull att ladda min iPhone och gissa vad?? Den fungerar igen! So I'm back!

Sista dagen i El nido så gjorde vi en till tour som var sjukt cool men lite farlig till och från, vi var tvugna att hoppa över ett stopp för att de va så höga vågor och för strömt, vi skulle in i ett hål i ett berg men vi höll på att smasha rakt in i bergväggen och en guide och en amerikansk tjej sögs in i hålet och drogs ut igen och hon fick panik! Men de gick bra och alla kom hem oskadda.

Dagen efter började resan till Manila där vi skulle stanna en natt o sen ta flyget till Vietnam. Vi tog bussen kl 9 på morgonen i 5 h till Puerto princesa där vi skulle ta flyget till Manila, vi checka in våra väskor och gick till gaten men 10 min innan vi skulle gå på planet så säger dom såklart att alla plan är inställda! Så vi fick en ny tid tidigt dagen efter, så vi fick spendera den natten i puerto princesa istället. De värsta va bara att flyget gick så tidigt på morgonen och vårt flyg till Vietnam gick sent på kvällen så vi fick vänta på Manila flygplats i ca 14 h.. Vi börjar väl bli vana vid de här laget!

Men tillslut kom vi fram till Vietnam! Vi börjar i staden Ho Chi Minh, första dagen ville jag och Martina bara ta de lugnt för Martina har vart sjuk i några dagar och jag kände mig förkyld så vi chillade på hostlet några timmar och sen drog vi på bio och såg äntligen nya hunger games filmen! Riktigt bra! Maria där emot hade för mycket energi och åkte och såg tunnlarna från Vietnam kriget med några människor från hostlet. Andra dagen åkte Maria till war remnants museum som också handla Vietnam kriget och jag och Martina åkte och kollade på tunnlarna! Det var väldigt intressant och jag tyckte inte de va så läskigt att gå igenom tunneln men Martina hade lite smått panik haha! Vi hade en guide som hade vart me i kriget så de va lite coolt, de va lite svårt att förstå hans accent men annars va han bra. Sen idag så va vår ända plan att köpa bussbiljetter tills ikväll för då påbörjar vi resan till ön Phu Quco. Vi ska ta natt bussen i ca 8 h till Rach Gia där vi sen ska ta en båt. Så vi checkade ut o tog en lokal buss i en timme till buss terminalen och vi alla höll på att svettas ihjäl! Tror jag aldrig svettats så mycket i hela mitt och då hade jag ändå en tant som vifta med sin solfjäder på mig. Men vi köpte våra biljetter och sen tog en taxi med AC tillbaks till staden där vi gick och satte oss i en park, efter en 15 minuter kommer fyra vietnames tjejer fram, jätte blyga, jätte nervösa o fnittriga och försöker prata med oss. Deras engelska är inte så jätte bra men tillslut förstod vi att dom brukar gå till den här parken för att pratande turister och öva på sin engelska och det va dom inte ensamma om! Vi satt där i typ 2 timmar och prata med en massa lokal folk och vissa va bättre en andra på engelska och dom stod som en halv cirkel runt oss och fråga oss frågor om allt mellan himmel och jord! Väldigt roligt och intressant faktiskt, ingen aning om hur många vi prata med för folk kom och gick hela tiden men tillslut va de bara 4 st kvar och dom bjöd med oss på middag på värsta lokal stället där dom bara hade en maträtt, men de va väldigt gott och trevligt. Och nu sitter vi på hostlet och ska snart ta vårt pick o pack och åka till buss terminalen!

[Bild]

Titta vad stor Maria är i dom här länderna!

// Malin

Av martina jönsson - 27 november 2015 11:26

Nu är vi i El nido som ligger norrut på ön Palawan. Mötte även upp Arne på vägen och därmed är vi nu fyra resande själar. Var tvungen att ta en 5,5 timmars nattbuss från flygplatsen till El nido vilket inte var det mest bekväma jag upplevt men sparade iaf en natt. Kom fram vid 3 på natten och hade då inget boende utan tänkte vara lite sporadiska och var lite väl naiva kanske. Hittade tillslut ett hem till ett överkomligt pris för den natten och checkade ut dan efter. Började googla på hostels i El nido men allt var fullbokat och även många hotell och annat. Slutade med att vi vandrade runt och letade efter något ställe att bo på. Hittade ett hotell för 2 nätter och sedan ett hostel resterande dagar. Lite tur är alltid bra!

Har vart på två olika stränder, en som vi paddlade ut till och den andra åkte vi tricycle ut till. Båda var väldigt fina på sina egna sätt men hade fruktansvärt mycket sandflugor.

Igår åkte vi på en laguntur som innehöll 5 stopp på väldigt fina platser. Allt från små laguner till strosa och "hemliga" etc. Hade tur med vädret också så det var ett stort plus. Allt blir så mycket vackrare då.
Var helt färdiga i slutet, 5 stopp tar på krafterna och alla somnade på den sista stranden.

Igår var även den 26 nov, innebär full moon party. Jag och Malin antog utmaningen trots förkylnings symtom och mötte även upp Malins vän från vårt hostel i Manila.
Vi 3 hade verkligen ingen aning om vart det låg, hur man kom dit eller hur mycket det kostade. Virrade runt lite i stan och frågade lokalbor som inte förstod vad vi menade eller sa. Tillslut drog vi en liten chansning och tog en tricycle till det stället som de nämnde. Där fanns det en liten bar på en resort med en del äldre människor runt. Efter några minuter ifrågasatte vi oss till om detta verkligen var rätt ställe. Sen ser vi hur folk vadar ut i vattnet till båtarna 10 m ut. Ingen vill bli blöt så kläder åkte av och togs med i handen, så pass djupt var det.

Vi gjorde ännu en chansning och köpte en biljett vid 23.30 tiden. Tog oss till båten med vatten upp till naveln och var rätt så blöta resten av kvällen. Men det var så värt det! Baren låg på en liten öde strand någonstans ca 20 min ifrån "fastlandet". Var såklart tvungna att hoppa i igen för att komma till stranden. Blöt igen.

Inte allt för mycket folk men väldigt roligt och trevligt. Mötte folk från lite alla möjliga ställen på jorden. Dyra drinkar ca 20 kr, men behövdes inte många dock. Här borta dricker man Rom och Cola. Börjar vänja sig antar jag.
Efter att ha legat på stranden ett bra tag med några andra i väntan på båten var vi denna gång tvugna att gå ut 20 m i vattnet för att det var så "grunt". Trodde att vi skulle drunkna där ett tag. Var en fruktansvärd botten bestående av bara gamla rev och stora vassa stenar. Tror ingen klarade sig undan skärsår och blod lite här och var. Gick bokstavligt talat in i dem så stora var de.

Kom tillbaka till hostelet vid 6 och försökte va så diskreta som möjligt men tror vi väckte de flesta.. In i duschen för att få tillbaka värmen i kroppen och sen sova.

Vart ett nattligt äventyr men otroligt kul och så värt det!

Imorgon väntar ännu en tur, 5 nya stopp men det ska bli kul. Åker sedan på söndag tillbaka till Manila för att sedan ta flyget över till Vietnam.

Ha så kul i kylan!

Av martina jönsson - 20 november 2015 16:48

Gör ett nytt försök med resterande bilder inom en snar framtid, håll ut!!!

Av martina jönsson - 20 november 2015 16:35

Hellu!
I morgon avslutas våran vistelse på paradis ön boracay, vi har spenderat ca en vecka här!
Tanken var att vi skulle ha rest vidare i torsdags men eftersom Mr Obama var på besök så var i princip alla inrikesflyg inställda så då tänkte vi att vi stannar en natt till och åker på fredag istället, det ända problemet var att alla flyg på fredagen var fullbokade så lördag vart det till slut. Men det finns ju värre ställen att vara det på än i paradiset!

Imorgon bär flyget av till huvudstaden Manila där vi får lov att stanna en natt innan vi förhoppningsvis kan ta ett flyg typ puerto princessa och sedan därifrån en 6 timmars bilresa upp till el nido. Jag tror inte att någon utav oss är så jätte taggade på den hör resan men från vad vi har hört om stället så kommer det nig vara värt det!

Boracay är underbart! Inte nog med att vi bor 40sekunder från en av världens top 10 finaste strönder utan vi har träffat så många underbara människor!
Vårt hostel är underbart och alla håller ihop, dessutom har dom pasta night 2 ggr/v vilket innebär gratis mat och live musik, ytters trevligt!

Andra kvällen här så träffade Maria och Malin två as sköna killar som vi har hängt med, dom tog oss bla till ett ställe som heter spider house vilket är både ett hostel och en resturang som ligger väldigt långt upp i norr på ön, ca 30 min strand promenad plus lite bergsklättring-men wow vilket ställe, därifrån har man de absolut bästa platserna för solnedgång, man kan bada och dessutom väldigt bra mat! Så där hängde vi två eftermiddagar!

Utöver det så har det varit strand och bar häng som stått på schemat!
Och igår så mötte vi upp ett par svenskar Martina och Elsa. Martina är min (Martinas) systers pappas frus dotter! Lite långsökt men vi hade det så trevligt och tog självklart med dom till spider house, och sen vankades det utgång på kvällen!

Försöker slänga in ett par bilder som ni kan dregla lite över!

Berget som man måste gå runt/igenom för att komma till spider house

Propeller plan...

Av martina jönsson - 13 november 2015 15:50

I Måndags förmiddag tog vi en taxi ner till hamnen för att sedan hoppa på båten till bohol, båten tog ca 1,5 timme.
Väl framme i bohol hittade vi en taxi och skulle bege oss mot vårt hotell som ligger på halvön (?) panglao, resan tog ca 30 min och när bilen stannade utanför den stänga grinden fick han tuta ett antal gånger innan någon kom ut och berättade för oss att det var stängt!?!
Otroligt förvånade så frågade vi hur det kunde komma sig eftersom vi hade kunnat boka och dessutom var alla tre nätter redan betalda!
Hon förklarade då att det är deras fel eftersom dom inte hade meddelat hotels.com om att de hade stängt.
Hon sa att hon hade en lösning då hennes chef har en villa som man kan hyra men då skulle vi behöva betala 4000 peso extra vilket är lite över 700kr för att få stanna där en natt! Vi förklarade då att vi har betalt för tre nätter och vi vill inte betala något mer.... Efter några om och men tog hon mitt namn och sa att dom skulle betala tillbaka pengarna via hotels (vilket inte har skett än)

Tur var så visste våran chaufför ett annat boende för ett bra pris så han körde oss dit!
Det Var en helt nybyggd och jättemysig resort, vid den finaste stranden som jag har sett! Det ända lilla problemet som var var att det var mitt ute i ingenstans fanns några restauranger som låg på de bervid liggande resorterna och en mini mart ca 10 min bort med det var allt! Så hur fint det än var så kände vi att vi ville komma till ett ställe där det var lite mera liv.

Vi hade hört om en grotta som skulle vara väldigt fin som låg i panglao så vi tänkte att vi skulle passa på att se den innan vi åkte vidare, efter ett samtal med receptionisten så bokade hon en taxi till oss för ett bra pris och han skulle hämta upp oss kl 11 på förmiddagen nästkommande dag!

Morgonen kom och efter frukosten när vi var mitt uppe i allt packande så kom en från receptionen och meddelade att våran skjuts var här, när vi kom fram till infarten och såg vad som måste vara våran "taxi" fick oss alla att bli lite nervösa! Det var nämligen en mope som dom hade satt på ett skal med sittplatser i, otroligt liten och lite halv skruttig. Men det var bara att hopp in och se glad ut!
Framme vi grottorna betalade vi inträde och gick ner, och såg något vi inte alls hade förväntat oss... Den var otroligt liten, väldigt färglös och det var allt, vi misstänkte att man måste vara där vid en speciell tidpunkt för att se den färgglada sidan av grottan vilket vi var helt omedvetna om... Så efter 10-15 min kände vi oss klara och åkte tillbaka till hotellet för att hämta våra väskor och sedan bege oss mot den lite livligare sidan av ön närmare sagt alona Beach!

Här är det jätte mysigt, stor strand , turister och ett stort utbud av barer och restauranger.
Första kvällen träffade vi ett par danskar, en norsk och en svensk som vi hängde med. Svensken och norskan rekommenderade en sipline som ligger här på ön som är en av Filippinernas längsta och eftersom vi ändå hade planerat att se chockolate hills nästkommande dag så passade vi på att ta det på samma gång!
Det var vi väldigt glada över att vi gjorde! Det var otroligt kul och en underbar utsikt! Och sen åkte vi vidare till chockolate hills som vid denna tid på året var gröna eftersom det är i slutet av regnperioden just nu men det var ändå väldigt fint! Och det var säkert flera hundra av dem, dem fortsatte ända bort till horisonten!

Imorgon tar vi färjan tillbaka till cebu för att sedan ta flyget till en ö där vi kan ta yttligare en färja till den lilla ön boracay! Så önska oss lycka till! Jag hoppas flyget går som det ska, att vårt boende är öppet och att vi hamnar på en bra strand!

Första stranden! Var som ett vykort!