Direktlänk till inlägg 13 november 2015

Äventyren fortsätter

Av martina jönsson - 13 november 2015 15:50

I Måndags förmiddag tog vi en taxi ner till hamnen för att sedan hoppa på båten till bohol, båten tog ca 1,5 timme.
Väl framme i bohol hittade vi en taxi och skulle bege oss mot vårt hotell som ligger på halvön (?) panglao, resan tog ca 30 min och när bilen stannade utanför den stänga grinden fick han tuta ett antal gånger innan någon kom ut och berättade för oss att det var stängt!?!
Otroligt förvånade så frågade vi hur det kunde komma sig eftersom vi hade kunnat boka och dessutom var alla tre nätter redan betalda!
Hon förklarade då att det är deras fel eftersom dom inte hade meddelat hotels.com om att de hade stängt.
Hon sa att hon hade en lösning då hennes chef har en villa som man kan hyra men då skulle vi behöva betala 4000 peso extra vilket är lite över 700kr för att få stanna där en natt! Vi förklarade då att vi har betalt för tre nätter och vi vill inte betala något mer.... Efter några om och men tog hon mitt namn och sa att dom skulle betala tillbaka pengarna via hotels (vilket inte har skett än)

Tur var så visste våran chaufför ett annat boende för ett bra pris så han körde oss dit!
Det Var en helt nybyggd och jättemysig resort, vid den finaste stranden som jag har sett! Det ända lilla problemet som var var att det var mitt ute i ingenstans fanns några restauranger som låg på de bervid liggande resorterna och en mini mart ca 10 min bort med det var allt! Så hur fint det än var så kände vi att vi ville komma till ett ställe där det var lite mera liv.

Vi hade hört om en grotta som skulle vara väldigt fin som låg i panglao så vi tänkte att vi skulle passa på att se den innan vi åkte vidare, efter ett samtal med receptionisten så bokade hon en taxi till oss för ett bra pris och han skulle hämta upp oss kl 11 på förmiddagen nästkommande dag!

Morgonen kom och efter frukosten när vi var mitt uppe i allt packande så kom en från receptionen och meddelade att våran skjuts var här, när vi kom fram till infarten och såg vad som måste vara våran "taxi" fick oss alla att bli lite nervösa! Det var nämligen en mope som dom hade satt på ett skal med sittplatser i, otroligt liten och lite halv skruttig. Men det var bara att hopp in och se glad ut!
Framme vi grottorna betalade vi inträde och gick ner, och såg något vi inte alls hade förväntat oss... Den var otroligt liten, väldigt färglös och det var allt, vi misstänkte att man måste vara där vid en speciell tidpunkt för att se den färgglada sidan av grottan vilket vi var helt omedvetna om... Så efter 10-15 min kände vi oss klara och åkte tillbaka till hotellet för att hämta våra väskor och sedan bege oss mot den lite livligare sidan av ön närmare sagt alona Beach!

Här är det jätte mysigt, stor strand , turister och ett stort utbud av barer och restauranger.
Första kvällen träffade vi ett par danskar, en norsk och en svensk som vi hängde med. Svensken och norskan rekommenderade en sipline som ligger här på ön som är en av Filippinernas längsta och eftersom vi ändå hade planerat att se chockolate hills nästkommande dag så passade vi på att ta det på samma gång!
Det var vi väldigt glada över att vi gjorde! Det var otroligt kul och en underbar utsikt! Och sen åkte vi vidare till chockolate hills som vid denna tid på året var gröna eftersom det är i slutet av regnperioden just nu men det var ändå väldigt fint! Och det var säkert flera hundra av dem, dem fortsatte ända bort till horisonten!

Imorgon tar vi färjan tillbaka till cebu för att sedan ta flyget till en ö där vi kan ta yttligare en färja till den lilla ön boracay! Så önska oss lycka till! Jag hoppas flyget går som det ska, att vårt boende är öppet och att vi hamnar på en bra strand!

Första stranden! Var som ett vykort!