Direktlänk till inlägg 3 december 2015

Ho Chi Minh

Av martina jönsson - 3 december 2015 16:29

Tjabba bloggen! De var ett tag sen jag(Malin) bloggade pga att jag tappade min kära iPhone i toaletten när vi va på Gili air och den total dog! Jag försökte stoppa den i ris men det fungerade inte så när vi kom tillbaks till Bali så köpte jag en billig LG telefon men de tangetbordet var så jobbigt att skriva på så jag orkade aldrig blogga. MEN sen när vi kom till El nido så provade jag för skojs skull att ladda min iPhone och gissa vad?? Den fungerar igen! So I'm back!

Sista dagen i El nido så gjorde vi en till tour som var sjukt cool men lite farlig till och från, vi var tvugna att hoppa över ett stopp för att de va så höga vågor och för strömt, vi skulle in i ett hål i ett berg men vi höll på att smasha rakt in i bergväggen och en guide och en amerikansk tjej sögs in i hålet och drogs ut igen och hon fick panik! Men de gick bra och alla kom hem oskadda.

Dagen efter började resan till Manila där vi skulle stanna en natt o sen ta flyget till Vietnam. Vi tog bussen kl 9 på morgonen i 5 h till Puerto princesa där vi skulle ta flyget till Manila, vi checka in våra väskor och gick till gaten men 10 min innan vi skulle gå på planet så säger dom såklart att alla plan är inställda! Så vi fick en ny tid tidigt dagen efter, så vi fick spendera den natten i puerto princesa istället. De värsta va bara att flyget gick så tidigt på morgonen och vårt flyg till Vietnam gick sent på kvällen så vi fick vänta på Manila flygplats i ca 14 h.. Vi börjar väl bli vana vid de här laget!

Men tillslut kom vi fram till Vietnam! Vi börjar i staden Ho Chi Minh, första dagen ville jag och Martina bara ta de lugnt för Martina har vart sjuk i några dagar och jag kände mig förkyld så vi chillade på hostlet några timmar och sen drog vi på bio och såg äntligen nya hunger games filmen! Riktigt bra! Maria där emot hade för mycket energi och åkte och såg tunnlarna från Vietnam kriget med några människor från hostlet. Andra dagen åkte Maria till war remnants museum som också handla Vietnam kriget och jag och Martina åkte och kollade på tunnlarna! Det var väldigt intressant och jag tyckte inte de va så läskigt att gå igenom tunneln men Martina hade lite smått panik haha! Vi hade en guide som hade vart me i kriget så de va lite coolt, de va lite svårt att förstå hans accent men annars va han bra. Sen idag så va vår ända plan att köpa bussbiljetter tills ikväll för då påbörjar vi resan till ön Phu Quco. Vi ska ta natt bussen i ca 8 h till Rach Gia där vi sen ska ta en båt. Så vi checkade ut o tog en lokal buss i en timme till buss terminalen och vi alla höll på att svettas ihjäl! Tror jag aldrig svettats så mycket i hela mitt och då hade jag ändå en tant som vifta med sin solfjäder på mig. Men vi köpte våra biljetter och sen tog en taxi med AC tillbaks till staden där vi gick och satte oss i en park, efter en 15 minuter kommer fyra vietnames tjejer fram, jätte blyga, jätte nervösa o fnittriga och försöker prata med oss. Deras engelska är inte så jätte bra men tillslut förstod vi att dom brukar gå till den här parken för att pratande turister och öva på sin engelska och det va dom inte ensamma om! Vi satt där i typ 2 timmar och prata med en massa lokal folk och vissa va bättre en andra på engelska och dom stod som en halv cirkel runt oss och fråga oss frågor om allt mellan himmel och jord! Väldigt roligt och intressant faktiskt, ingen aning om hur många vi prata med för folk kom och gick hela tiden men tillslut va de bara 4 st kvar och dom bjöd med oss på middag på värsta lokal stället där dom bara hade en maträtt, men de va väldigt gott och trevligt. Och nu sitter vi på hostlet och ska snart ta vårt pick o pack och åka till buss terminalen!

[Bild]

Titta vad stor Maria är i dom här länderna!

// Malin

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martina jönsson - 18 december 2015 13:41

Skulle inte påstå att vi vart särskilt duktiga på att hålla igång det här på senare tid... Allt för upptagna helt enkelt ;) Efter phu quoc tog vi vårt pickpack och åkte till Mekong Delta, där de är kända för sin "River market". Hamnade på ett litet g...

Av martina jönsson - 6 december 2015 14:55

Hallå där hemma vi befinner oss just nu på ön Phu quoc som är längst ner i Vietnamn och väldigt nära till Cambodja (från norra delen av ön kan man se Kambodja) efter en 12 timmars resa med både sov buss och båt kom vi fram, otroligt trötta och slitna...

Av martina jönsson - 27 november 2015 11:26

Nu är vi i El nido som ligger norrut på ön Palawan. Mötte även upp Arne på vägen och därmed är vi nu fyra resande själar. Var tvungen att ta en 5,5 timmars nattbuss från flygplatsen till El nido vilket inte var det mest bekväma jag upplevt men sparad...

Av martina jönsson - 20 november 2015 16:48

Gör ett nytt försök med resterande bilder inom en snar framtid, håll ut!!! ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards