Av martina jönsson - 9 november 2015 15:19

Rubriken är en ganska bra beskrivning på hur resan fortsatte. Planet var ca 40 min försenat men vi kunde inte påverka någonting så stressen och paniken fick vi gott och väl svälja. När vi äntligen landade i KL så hade vi 2 h på oss att göra vårt byte. Hade en jäklans tur när våra väskor var de första på bandet. Därefter gick vi med raska steg till incheckningsdisken och fick chockbeskedet om att vi inte kunde checka in utan att ha en utresebiljett...
Nu var stressen igång igen. Så snabbt som möjligt försökte vi hitta ett flyg ut ur landet och köpte till den ombokningsbara funktionen. Lite svårt där och då att veta exakt hur länge vi kommer och vill stanna då vi har 2 länder till att besöka.
Med 10 min kvar innan incheckningen stängde så hann vi fullfölja allt. Efter den studens press så kunde vi äntligen slappna av en aning.

Klockan var ca 3 när vi efter många om och men äntligen nådde vårt mål. Tog taxi till det hostel som vi bokat och fick av den chauffören se en girig negativ sida av Filippinerna. Kostnaden för taxin skulle vara 500. Gav honom 1000 då det var det minsta vi hade. Han säger att han inte har någon växel och håller kvar 1000 lappen i handen men menar att vi kanske kan ge det som drix... Vi vägrar.
Martina går iväg och försöker växla i någon närliggande "butik", observera klockan är 4 på natten, medan jag och Malin väntar bakom bilen.
Den unga chauffören går sedan in i bilens förarsäte och sitter där några min som om han tänkte dra men vi står bakom så han kan inte fly och runtom är en betong vägg.
Ett mycket skumt beteende var det iaf. Martina kommer tillbaka men har inte lyckats växla. Vi går till förarsätet och har ingen aning hur vi ska lösa detta. Med tanke på hans konstiga beteende så ber vi om att få tillbaka våra pengar och att vi kanske kan åka någonstans för växel men han total nekar att han har sedeln utan säger att han gav tillbaka den till mig.
Det var rena lögnen. Vi konfronterar honom och säger att vi vet att han ljuger men han blå nekar och låtsas leta i bilen och i sina fickor.
Vi vet inte riktigt vad vi ska göra. Ingen är där och vi kan inte bevisa för någon hur mycket vi tog ut. Han är rätt irriterad och ringer två samtal till någon och efter 10 min frustration så hittar han helt plötsligt växel (mycket) i sin väska och ger oss den med en irriterad suck.
Detta var bara pricken över i:et.

Dagen efter spenderade vi i Cebu city och åkte deras lokal "minibuss" liknande sak som man hoppar på och av när som helst. Knacka bara i taket så stannar chauffören direkt. Mycket smidigt. Skulle aldrig funka i Sverige dock, vi är alldeles för snåla och lättirriterade.
Tog där ut pengar och gjorde lite små ärenden på eftermiddagen.

Idag vart det en tidig uppgång,5, då vi skulle åka till öns söndra del och snorkla med whale sharks. Vi kom dit vid 7 och fick en lättare frukost på en resturang vid havskanten. Bestod dock endast av ris, ett stekt ägg och två små korvar. Efter det hoppade vi in i bilen med våran privata guide. En liten filippinsk glad tjej som var otroligt trevlig. Fick liten lektion över vad man fick och inte fick göra i vattnet. Sedan var det dags för flytvästen och snorkeln. Allt skulle gå i en väldig fart, här gick ingen tid till spillo inte.
Den lilla smala (kajak bredd) båten skulle vi tre och tre ur "personalen" in i. Som tur var hade båten "stödpinnar", hade samma effekt som stödhjul på en cykel.
Inte mer än 15-20 m ut i havet stannade vi vid alla andra turisters båtar.
Vi fick i vattnet indirekta order om att vi skulle hålla oss nära båten så de inte tappade bort oss. Med indirekta menar jag att de mer eller mindre drog oss i flytvästarna närmare tillbaka till båten när vi flöt iväg för långt.
Du behövde inte anstränga dig för att se dessa massiva mäktiga djur som dessutom är världens största fisk. Vart du än vände dig om såg du minst 3 stycken som simmade lugnt runt mellan båtarna för att få leta efter maten fiskarna gav dem. De kan bli ca 10-12 m långa och väger nog en hel del.
Både jag och Martina blev nuddade av deras stjärtfena när de vände sig om. Vi fick under lektionen stränga order om att man inte fick röra dem och att hålla ett avstånd på 4 m till dem oavsett vinkel. Men detta var oundvikligt. De var snarare så att man fick försöka simma ifrån dem för att inte komma för nära eller att råkas sugas in i deras jätte munnar när de gapade för mat.
Våra "båtmänniskor" tyckte det var otroligt underhållande att se särkilt Malin och Martinas reaktioner både verbalt och fysiskt när dessa gigantisk varelser kom aningens för nära. De härmade ljuden och skrattade högt åt varandra och åt oss såklart.
Efter 30 min i vattnet åkte vi sedan till ett vattenfall en liten bit bort. Var väldigt fint och kändes harmoniskt på något sätt. Vattnet var dock kallt då vart mest i några min för fotografering sendan upp igen. Lunch var vad som stod på schemat därefter. Bestod av bla ris, fisk, revben, vårrullar och annat små plock som vi delade på. Var en väldigt trevlig och god lunch vid havskanten men fin utsikt.
Sedan väntade vår bilresa hemåt.

Imorgon beger vi oss till en annan ö, Panglao som ska vara vacker. Åker till kajen imorgon morgon och köper en båtbiljett väl på plats. Skönt att få lite sol och strand igen nu efter några dygn i "staden" och på flygplatserna.

Måste även tillägga att jag har hittat mitt folk. Martina och Malin säger att jag ser lång ut i jämförelse med kvinnorna här och jag märker det själv. Kan inte säga att jag någonsin har upplevt detta någon annanstans i världen. Helt fantastiskt! Får nog ta mitt pickpack och flytta hit. Malin ser mest lång ut medan Martina då måste ses som värsta jätten i deras ögon. Haha.

Nej nu är det sovdags.
Ses och hörs!

[Bild]

Av martina jönsson - 6 november 2015 09:28

Vi har fortfarande inte lämnat Bali pga vulkan utbrott men vi har kommit så pass långt att vi har ett flyg som avgår i morgon den 7 nov kl 13.05 så håll tummarna för oss....dagen och natten spenderar vi nu på flygplatsen då vi är trötta på att åka fram och tillbaka.

När vi väl är i kuala lumpur i morgon så har vi ca 2,5 timmar på oss att hämta ut våra väskor och sedan checka in igen så det får bära eller brista helt enkelt! Det var allt för nu,
Detta är vad vi kommer att leva på det närmsta dygnet

//Martina

Av martina jönsson - 4 november 2015 11:02

Imorse lämnade vi gili trawanga för att påbörja våran 25timmars resa till Filippinerna, efter att ha väntat i värmen på färjan i 1,5 timme så dök den äntligen upp! killarna som kontrollerade våra biljetter berättade att det ingick gratis shuttelbus som vi kunde ta till flygplatsen.
När vi kom fram till hamnen var kl redan 3 på EM och vårat plan skulle gå straxt efter 8 men vi hade ingen aning om hur lång tid det skulle ta till flygplatsen.
När vi går av båten och är åter igen på fastmarken får vi förklarar för oss att det inte alls ingår någon shuttelbus... Och en sekund senare var vi omringade av taxi Chafförer, tillslut kom vi överens och satte oss i bilen mot flygplatsen!
Väl framme på flygplatsen inser vi att ALLA flyg är inställda i minst ett dygn pga ett vulkan utbrott som skett i Lombok! Så förhoppnings vi har detta lagt sig i morgon så kan vi fortsätta våran resa redan då!

Av martina jönsson - 2 november 2015 15:55

Ännu en dag i paradiset har gått, det blir svårare och svårare att hålla kolla på vilken veckodag och vilket datum det är eftersom vi nästan bara använder termer som "om två dagar eller för fyra dagar sen" osv.
Så om två dagar tar vi färjan tillbaka till Bali där vårat flyg till Filippinerna avgår! Vi hoppas att vädret i Filippinerna blir något bättre än det verkar vara där just nu så håll tummarna för oss!

Halloween spenderades först på en party båt under dagen sedan kom vi hem käkade middag lite snabbt och så var det dags att dra ut på "stan" för alla utom mig (Martina) för jag mådde inte så bra den kvällen!
Ett annorlunda halloween men definitivt rolig!
Igår kände vi för att ta det lite mera lugnt så jag Malin, mini och en kanadensare vid namn Jenna begav oss till den norra sidan av ön där vi skulle hitta den klassiska gili t gungan!
Vandringen tog en dryg halvtimme i fruktansvärd värme så när vi kom fram la vi oss i första bästa skugga och sov en stund, innan det var sagt för photosesion!

På kvällen gick vi alla (ca7 pers från hostlet) ut och åt på night market, super mysigt ställe med alla möjliga olika stånd, och dessutom otroligt billigt! :p när alla var mätta och belåtna började vi vandra mot utomhus bion på stranden den senaste transformers filmen visades.

Imorgon bitti är det dykning som står på schemat. Ska till sharkpoint där du kan se allt från hajar och bläckfiskar till sköldpaddor så det ska bli väldigt kul faktiskt!

[Bild]

Peace out ???

Av martina jönsson - 30 oktober 2015 07:17

Har haft lite wifi svårigheter på senaste så får väl försöka skriva ihop en sammanfattning om senaste tiden. Har absolut ingen tidsuppfattning men tror att det kanske kan ha gått ca 1 vecka sen sist.
Såå, raftingen som vi hade föreställt oss skulle sluta i ett x antal brutna ben och en försäkring som inte skulle täcka skadorna visade sig mer likna kärlekstunneln på grönan förutom 1 fall på 4 m. Var mer en trevlig tur än "extrem sport" som bilderna visar.

Sedan tog vi oss vidare till Canggu vilket är ett typiskt surf-ställe där alla surfar mer eller mindre. Var riktigt kul att se och uppleva och det blev även där som Martina testade sin första surfing. Så jag och Martina slet litegrann med brädorna men kom båda upp på benen lite då och då.
Hostelet vi bodde på var toppen, väldigt välkomnande och familjärt. Kollade på solnedgången och såg den faktiskt gå ner hela vägen. Fruktansvärt vackert.

Från det hostelet fick vi även med en ny resekompis. En tysk vid namn Arne så vi fyra drog till Gili air vilket är en lugn fridfull plats, där vi stannade 2 dagar. Hann ligga lite på stranden första dagen och fick uppleva Gilis nattliv. Var lite annorlunda må jag säga.
Andra dagen bestod av planering och en meditations klass vilket vi nog upplevde som en rolig upplevelse. Tyckte det avkopplande men tror att det får stanna på Gili för min del.

Imorse kom vi fram till Gili T dvs party ön. Vet inte vad vi förväntar oss men ska nog bli kul. Halloween och grejer, vad kan gå fel? Vi fick med oss några tyskar och en kanadensare från Air hit och kommer möta upp 2 från Skottland här.

Mottot för nu blir väl: party hard or go home. ;)

Av martina jönsson - 30 oktober 2015 07:09

Här kommer lite bilder från senaste veckan!
Ubud:

Changgu:

Gili air:

Gili trawanga:

Av martina jönsson - 21 oktober 2015 12:36

Igår åkte vi till Ubud och mötte upp Marias kompis Malin och hennes kompis. Vi gick till en ap park (Monkey forest) och såg en massa apor! Dom va snälla mot oss men inte mot varandra, Maria hade en på axeln som börja plocka loppor från henne och den försökte den käka upp hennes tröja! Efter de gick vi och käka en god middag och sen mötte upp ytligare två utav Malins vänner på vårat hostel.

Idag gick vi upp tidigt, käka god frukost, mötte upp ytligare två vänner till Malin, hyrde 5 moppar (förlåt mamma) och åkte runt typ hela Ubud! Vi åkte och kollade på jätte fina risfält och sen åkte vi och bada i ett vattenfall. Jag och Martina vägrade köra moppe så jag satt bakom Maria och Martina satt bakom en annan. Maria var bra, bara att hon körde i alla hål i marken hon kunde hitta så man fick lite ont i röven efter ett tag!

Imorgon blir det rafting!